B1

Norskundervisning CSIM 2014-15

Informasjon, beskjeder og materiell for gruppe B1 (B1.1 og B1.2)
Når: mandag og onsdag 19.30-21)
Hvor: aula D204, Edificio Multiusos D, Facultad de Filología, Universidad Complutense de Madrid

Viktig beskjed: Vi har ikke norskkurs mandag 27. april og mandag 4. mai 2015 (Fakultetet er stengt).

Eksamen 2015: 
Skriftlig eksamen: 25. mai 2015
Muntlig eksamen: 27. mai 2015

Calendario académico CSIM, 2014-15

Objetivos.B1.1

Pensum fellesgruppe B1. og B1.2

Europeisk språkperm (European Language Portfolio)

Studietips:

Leseforståelse: Om tekstarbeid

Muntlig framføring:
Proyecto oral obligatorio

Kriterier for vurdering av muntlig presentasjon

Uttale:

Flyt og rytme (Olaf Husby)

Uttale og dialekter: Computer-Assisted Listening and Speaking Tutor (CALST)

Dialektprøver: Nordavinden og sola

Grammatikk/nettoppgaver B1

Stein på stein (nettoppgaver)

Med tusen ord (nettoppgaver)

Mer norsk (digital bok for B1)

Sjangerlære (los géneros literarios)

B1 logg (2014-2015)

Tema 1: Norges historie
Vikingtiden, norrøn mytologi, fra middelalderen til selvstendighet i 1905. (Svartedauden, unionstiden, grunnloven, nasjonalromantikken, det norske språket (nynorsk og bokmål)

Bibliografi: Stein på stein kap. 11 og Med tusen ord kap. 7

Skriftlig oppgave etter tema 1 (innlevering ): skriv om en historisk begivenhet eller en historisk person (ca. 150 ord) frist: 30. november.

Kompetansemål/Jeg kan:

  • ord og uttrykk norsk historie og språkhistorie
    • oversikt over Norges historie og språkhistorie
    • framstilling (muntlig og skriftlig) om historiske fakta
    • skrive en biografi og iscenesette historien om vikingkongen Olav Trygvasson
  • lese et sagn: Jostedalsrypa
  • grammatikk: passiv (bli + perfektum partisipp / s-passiv)
    S-verb

Logg 13. og 15. oktober
Logg 25. og 27. oktober 2014
Logg 1.-19. november

Sammendrag: norsk historie
Oppgaver historie
Quiz historie: riktig eller galt?
Vokabular historie

Tema 2: Norge før og nå
Utvandring og innvandring (innvandrere i Norge/utvandringen til Amerika)
Migrasjon og befolkningsstruktur (klimaflyktninger)
Fra industrisamfunn til tjenestesamfunn (arbeidsforhold og klassemotsetninger)
Stein på stein (kap. 8 og 9)

Kompetansemål/jeg kan:

Obligatorisk skriftlige oppgave etter tema 2:

Studenter på nivå B1.1: velg én oppgave

  • a. fortell om et sted du kjenner godt og som har forandret seg, hvordan var stedet før/hvordan er det nå?
  • b. du er innvandrer i Norge og skriver et brev til familien i ditt hjemland for å fortelle hvordan du har det.

Studenter på nivå B1.2:

  • a. Skriv en fortelling eller en avisreportasje med utgangspunkt i maleriet av E. Werenskiold på side 73 i tekstboka eller med utgangspunkt i bildene på side 76 i tekstboka.
  • b. Du er en norsk emigrant i Minnesota på slutten av 1800-tallet. Du skriver et brev til familien hjemme i Norge for å fortelle hvordan livet på prærien er.

Nettoppgaver Norge i gamle dager

Nettoppgaver innvandring og utvandring

Vokabular

Innvandring og utvandring (logg norskkurs januar 2015)

 

Tema 3: Kulturelle uttrykk
Nordmenn og naturen
Moderne oppdagere
Fjellvettreglene
Mørketid
Mytiske figurer
Norske eventyr: Askeladden som kappåt med trollet, mørketid og mytiske figurer
Sjangertrekk norske eventyr
Folkemusikk: Bendik og Årolilja, Margit Hjukse
Uttale (trene på uttale)
Grammatikk: Passiv i presens og preteritum med å bli, leddsetninger med som, være/bli, ha/få, stedsadverb, setningsadverb, adjektiv (komparasjon).

Bibliografi: Med tusen ord (kap. 7 og 9), Stein på stein (kap. 10)

Kompetansemål/jeg kan:

  • ord og uttrykk knyttet til norsk kultur
  • norsk folketro og eventyr / noen sjangertrekk for norsk folkelitteratur
  • skjønnlitterære tekster som viser ulike sider ved norsk kultur, for eksempel eventyr, novelle, romanutdrag og dikt
  • samtale om ulike kulturelle uttrykk, egne kulturopplevelser og diskutere hva som er «typisk norsk».

Obligatorisk oppgave etter tema 3:
1. Skriv en stil med tittelen «Typisk norsk».

Logg tema 3 (februar/mars 2015)

Nettoppgaver eventyr og folketro
Vokabular
Ord og uttrykk

Tema 4: Demokrati og velferd
Velferdssamfunnet («Spleiselag», «å dele på byrdene»)
Næringsliv (primærnæringen, sekundærnæringen, tertiærnæringen)
Oljeeventyret (Oljeboring i Barentshavet)
Norsk demokrati og politikk (Monarkiet, Stortinget, regjeringen, politiske partier)
Likestilling: Henrik Ibsen Et dukkehjem

Bibliografi: Stein på stein (kap. 12 og 13), Med tusen ord (kap. 10) (tilleggsmateriell Intro s. 27-43)

Kompetansemål/Jeg kan:

  • ord og uttrykk knyttet til velferdsstaten (nyttige ord og definisjoner) – Oppgaver vokabular – Oppgaver vokabular
  • lese og forstå tekster knyttet til naturressurser, miljø og forurensning
  • lese og forstå et program for et politisk parti
  • å fortelle om egne erfaringer og forventninger til en velferdsstat – rettigheter og plikter i velferdsstaten (rollespill og diskusjoner)
  • Uttrykke meninger knyttet til politikk
  • Diskutere hvilke endringer enkeltmennesker og land kan gjøre for å bidra til et bedre miljø
  • å diskutere forholdet mellom private og offentlige tjenester i Norge og i andre land
  • å lese og forstå ulike tekster og diagrammer

Obligatoriske oppgaver etter tema 4: Et intervju om jobb, utdanning og framtidsplaner.

Skriv referat fra intervju med Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg.

Logg tema 4

Tema 5: Jobb, utdanning og arbeidsmarked

Janteloven (Axel Sandemose og Janteloven)
Jobbsøk, CV, skrive søknad og intervju
Rettigheter og plikter i arbeidslivet (for eksempel skatt, lønn og tariffavtaler og fagforeninger, velferdsordninger)
Godkjenning av utdanning og yrkesautorisasjon
Bibliografi: Stein på stein (kap. 7), Med tusen ord (kap. 8) og Intro

Kompetansemål/Jeg kan

  • ord og uttrykk knyttet til arbeidslivet
  • fortelle om egen erfaring og fremtidsplaner
  • presentere egen kompetanse og egne kvalifikasjoner, for eksempel i forbindelse med et jobbintervju
  • lese og vurdere en jobbannonse
  • samtale om og diskutere ulike formelle og uformelle regler i arbeidslivet
  • å lese og forstå et intervju om et kjent tema

 Video: hvordan gjøre et jobbintervju

B1.1 (2013-2014)

Våren 2013

Høsten 2013

En kommentar om “B1

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s