B1 tema 2.2: Utvandring og innvandring

Utvandring og innvandring (norsk utvandring til Amerika, Klimaflyktninger, innvandrere i Norge, snakke om Spania)

Jeg kan: lese og forstå tekster om utvandring og innvandring før og nå.
Sjangerlære: avisartikkel, brev, diagram, argumenter i en tekst
Sammenligninger: mange-få – mye-lite
Eiendomspronomen sin

Mandag 12. januar og onsdag 14. januar 2015
1. Tekst «På norskkurs» side 77 i tekstboka
a. Høre en-to ganger uten å lese teksten.
b. Hvem snakker? Hva snakker de om? Hvorfor er Usman så flink i norsk? Hvorfor vil han lære norsk? Hvor lenge har Maryam bodd i Norge? Liker hun seg i Norge?
c. Pararbeid: lese teksten og fortelle hva den handler om for hverandre.
d. Oppgave 2 side 99: én er Usman og én er Maryam. Bruk fantasien og lag livshistorien til begge (ta notater + fortell) etterpå utveksle med en annen gruppe.

2. Maryam sier: Det er mye som er annerledes her (i Norge). Annerledes betyr forskjellig.
Noter tre ting du synes er annerledes i Norge og Spania.
a. Fortell i grupper hva dere har skrevet. Oppsummering i klassen. På tavla. Er det mye likt?

3. Pronomen: refleksivt eiendomspronomen sin: oppgaver 6-9 gruppearbeid.

4. Befolkningen i Norge: Hvem bodde i Norge i 1850? Hvem bor i Norge i dag?
Minifakta om Norge

a. Til onsdag: presentasjon om samene: Monica og Fabienne (leser utdrag fra Vindens veier av Nils-Aslak Valkeapää).
Filmen Kautokeino-opprøret er en film basert på historiske hendelser.

Dokumentar fra NRK: Den stille kampen

b. Gruppearbeid (3) Nøkkeltall: hva kan vi fortelle om Norge ut fra denne grafiske fremstillingen (bruk gjerne komparative former). Nøkkeltall fra Statistisk sentralbyrå
i. Repetere:
1. mange – flere –flest (de fleste)
2. få – færre – færrest – (de færreste)
3. mye – mer(e) – mest (det meste)
4. lite – mindre – minst (det minste)
(NG! liten= som adjektiv bøyes også på samme måte – litt=adv)

Litt eller lite?  Husk at lite er mindre enn litt.

c. Innvandrere: Hvem kommer til Norge? Hvor kommer de fra? Hvorfor? Se på grafikken side 79. Snakk sammen om tallene (bruk komparativ og superlativ)

Mandag 19. januar og onsdag 21. januar:
1. Diktat og lytteøvelse: Rette sammen, ved å stille hverandre spørsmål. (De som ikke har gjort lytteøvelsen, skal jobbe med teksten og svare på spørmålene hjemme).
2. Muntlig oppsummering: diktat med tall (innvandrere 2014)
Hvilket land/verdensdel kommer det flest/færrest innvandrere fra? Det kommer flest innvandrere fra Polen. Det kommer omtrent like mange fra Iran som fra Russland. Det kommer (litt) flere/færre fra…enn…

3. Samtale side 78. Snakk om befolkningen i Spania, Guatemala, Frankrike og eventuelt andre land. Hvor kommer befolkningen fra? Hvilke minoritetsgrupper er det?
Andre tema: Antall innbyggere, antall innvandrere, hvor kommer flest innvandrere fra. Innvandrergrupper/Integrering?

4. Hvorfor flytter folk fra et land til et annet: Årsaker til at folk flytter fra et land til et annet.
Victoria Hermosa flyttet fra Spania til Norge på grunn av finanskrisen.
Hør intervjuet med henne i NRK
Les artikkelen på nettstedet til NRK

5. Argumenter i en tekst: årsaksuttrykk (årsak betyr causa)

  • Hvorfor flytter folk fra et land til et annet?
    • De flytter fordi de vil finne en jobb. (fordi=subjunksjon)
    • De flytter, for de vil finne en jobb. (for=konjunksjon)
    • De  flytter, de kan finne en jobb (så=her: konjunksjon)
      NB! plassering av ikke i leddsetninger (oraciones subordinadas).
    • De vil finne en jobb. Derfor flytter de. (derfor=adverb).
    • De flytter på grunn av jobb (adverb på grunn av+substantiv)
  • Hensikt (hensikt betyr finalidad)
    • De flytter for å finne en jobb (for å=preposisjonsuttrykk sp.: para)
    • De flytter for at de skal finne en jobb (for at=subjunksjon, sp.: para que, a fin de que)
    • De flytter slik at de skal finne en jobb (slik at=subjunksjon, sp.: para que)
    • De flytter  de kan finne en jobb (så=her: subjunksjon, sp.: de manera que)
      • NB! Så kan også være adverb: Først spiser de. Så går de på jobb (så betyr a continuación i denne konteksten).
  • Her finner du en liste over ord/uttrykk du kan bruke til å knytte sammen argumenter i en tekst

6. Nyere innvandring: se på bildet side 84. Hva er en klimaflyktning?

Hjemmearbeid til mandag 26. januar: 

Les tekstene side 79-80 og side 83-84 i tekstboka.
Skriv ned fem nye ord eller uttrykk fra teksten. Lag en definisjon på norsk eller et eksempel hvor du bruker ordet/uttrykket.
Oppgaver: 11, 13 og 14 side 103-104 i arbeidsboka.  

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s