Undervisningsdagbok uke 47
Tema 12: Skole og utdanning i
Norge
Læringsmål (objetos comunicativos)
Tema: Snakke om skole, timeplan og navn på fag i skolen. Fortelle om skoletida og hvilke fag man likte/ikke likte.
Om å studere i Norge og i utlandet.
Grammatikk: Helsetninger og leddsetninger.
- Muntlig: snakk om bildet side 106
- Fortell hverandre om da dere gikk på skolen
- Ordenstall: repetere (kap. 9 s. 85). Spør
hverandre når dere har bursdag. - Fag: matematikk/matte, samfunnsfag, kunst og håndverk, norsk, engelsk, natur og miljø, kroppsøving/gym
- Hvilke fag likte du/likte du ikke da du gikk på skolen?
- Jeg likte engelsk, men jeg likte ikke matte.
- Lytteøvelse 21, side 144 i arbeidsboka (ordenstallene)
- Mareks timeplan: les og spør hverandre om Mareks timeplan:
- Eksempel: Når har Marek samfunnsfag? Marek har samfunnsfag tirsdag fra klokka fem over halv elleve til klokka ti på halv tolv. Hva har han i første time onsdag? Han har…
- Pararbeid: lese teksten side 107
- Refleksive verb: skynde seg og like seg oppgave 22 og 23 side 145
-
Leddsetninger (oraciones subordinadas)
En leddsetning er en del av en helsetning og begynner med en subsjuksjon (for eksempel fordi, hvis, at, om + subjekt.
Setningsadverb som ikke, alltid, aldri, nok, gjerne, heller osv kommer foran verbet i leddsetninger. Leddsetningen kan stå først eller sist. Husk komma når den står først i setningen.
-
Ordstilling i leddsetninger/el orden de las palabras en las oraciones subordinadas.
- Leddsetninger med at/om: oppgaver 8 og 9 side 139-140 i arbeidsboka.
-
Hjemmearbeid til mandag 25. november:
- Les sammendraget «Marek forteller» side 107 i tekstboka.
- Gjør oppgave 3 side 137 og 4 side 138.