A2: uke 47 (18. og 20. november 2013)

Undervisningsdagbok uke 47

Storhaug skole, Stavanger

Storhaug skole, Stavanger (Photo credit: Wikipedia)

Tema 12: Skole og utdanning i
Norge


Læringsmål (objetos comunicativos)
Tema: Snakke om skole, timeplan og navn på fag i skolen. Fortelle om skoletida og hvilke fag man likte/ikke likte.

Utdanningssystemet i Norge

Om å studere i Norge og i utlandet.

Grammatikk: Helsetninger og leddsetninger.

  • Muntlig: snakk om bildet side 106
  • Fortell hverandre om da dere gikk på skolen
  • Ordenstall: repetere (kap. 9 s. 85). Spør
    hverandre når dere har bursdag.
  • Fag: matematikk/matte, samfunnsfag, kunst og håndverk, norsk, engelsk, natur og miljø, kroppsøving/gym
  • Hvilke fag likte du/likte du ikke da du gikk på skolen?
  • Jeg likte engelsk, men jeg likte ikke matte.
  • Lytteøvelse 21, side 144 i arbeidsboka (ordenstallene)
  • Mareks timeplan: les og spør hverandre om Mareks timeplan:
  • Eksempel: Når har Marek samfunnsfag? Marek har samfunnsfag tirsdag fra klokka fem over halv elleve til klokka ti på halv tolv. Hva har han i første time onsdag? Han har…
  • Pararbeid: lese teksten side 107
  • Refleksive verb: skynde seg og like seg oppgave 22 og 23 side 145
  • Leddsetninger (oraciones subordinadas)

    En leddsetning er en del av en helsetning og begynner med en subsjuksjon (for eksempel fordi, hvis, at, om + subjekt.

    Setningsadverb som ikke, alltid, aldri, nok, gjerne, heller osv kommer foran verbet i leddsetninger. Leddsetningen kan stå først eller sist. Husk komma når den står først i setningen.

  • Ordstilling i leddsetninger/el orden de las palabras en las oraciones subordinadas.

  • Leddsetninger med at/om: oppgaver 8 og 9 side 139-140 i arbeidsboka.
  • Hjemmearbeid til mandag 25. november:

  • Les sammendraget «Marek forteller» side 107 i tekstboka.
  • Gjør oppgave 3 side 137 og 4 side 138.

Legg igjen en kommentar