B1.1 uke 47

Undervisningsdagbok 19. november 2013

1. Muntlig: lag et muntlig sammendrag av teksten «Mandag morgen» ved hjelp av oppgave 1.

2. Bestefar forteller: jobbe med teksten og still hverandre spørsmål.

Hvordan var det i Norge på 50-tallet? Hva er en drabantby? Hvorfor migrerte nordmenn fra landet til byen, fra nord til sør?
Hvordan var det i Spania på 50-tallet?

3. Samtale: utgangspunkt i spørsmål side 13 i tekstboka

4. Synes og tro

Oppgaver 4 side 21 og 17 side 25Oppgaver på nett
Oppgaver på nett

5. Uttale: kj-lyden

oppgave 16 side 25

  • Uttale: sj-lyden /ʃ/ skriver vi på forskjellige måter.
    sk + j, i, y: skjære, skive, sky
    sj og sjg: sjalu, nysgjerrig
    Øv!
  • Uttale: kj-lyden /ç/: k+j, i, y: kjøpe, kjole, kiosk, kino, kysse.
    Tj-lyden uttales som /ç/: tjue, tjære, tjern

Skj, sk eller sj?

Se en video om kj- og sj-lyden

6. Samliv og barn

  • Barn og barneoppdragelse: Se på grafikken side 14 i tekstboka. Snakk om undersøkelsen. Hva er viktigst for norske foreldre?
    Hva er viktig/ikke viktig for dere?
  • Avisartikkel: Tobias er viktigst (side 15)
    Vokabular
    Samliv: kjæreste, samboer, felles barn, steforeldre, stesøsken, osv.
    Separasjon/skilsmisse: å skille lag, å skille seg, å gå fra hverandre.
    Følelser: å krangle, å være sjalu, å savne noen, å være bitter, å starte en «krig», å gå godt/dårlig overens med.

7. Hjemmearbeid til 26. november

One of several versions of the painting "...
One of several versions of the painting «The Scream». The National Gallery, Oslo, Norway. (Photo credit: Wikipedia)

God helg!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s